13-02-2023 09:10:00
De kleur rood wekt de emoties opwinding, energie, passie, moed en aandacht op en wordt dan ook vaak gebruikt bij entertainment (YouTube), voeding (Coca Cola), sport (Puma), brand (Saval) en kinderproducten (LEGO).
Oranje prikkelt optimisme, onafhankelijkheid, avonturisme, creativiteit en plezier. Deze kleur wordt gebruikt in volgende sectoren: kunst, entertainment (Nickelodeon), voeding (Fanta), sport (Basic Fit) en transport (PostNL).
Bij de kleur geel komen de emoties enthousiasme, opportuniteit, spontaniteit, geluk en positiviteit naar boven. Deze worden dan ook in deze industrieën gebruikt: voeding (Panos), sport, transport (De Lijn), reizen (Neckermann) en vrije tijd (Snapchat).
Bij groen maken we een onderscheid tussen limoengroen en kelly-groen. Zo staat limoengroen voor groei, harmonie, vruchtbaarheid, vriendelijkheid en betrouwbaarheid. Het is dan ook geen verrassing dat deze kleur terugkomt bij volgende sectoren: omgeving (Greenpeace), vrije tijd, alternatieve energie, amusement (Spotify) en onderwijs. Kelly-groen staat dan eerder voor veiligheid, harmonie, stabiliteit, betrouwbaarheid en balans. Deze kleuren zijn terug te vinden bij volgend type bedrijven: omgeving, bank- en verzekeringen (BNP Paribas Fortis), vastgoed (ImmoVlan), landbouw en non-profit organisaties.
Ook bij de kleur blauw is er een onderscheid tussen hemelsblauw en koningsblauw te maken. Hemelsblauw prikkelt vrijheid, zelfexpressie, betrouwbaarheid, wijsheid en vreugde en kan je dan ook terugvinden bij entertainment, communicatie (LinkedIn), kinderproducten, technologie (Philips) en ruimtevaart. Koningsblauw wekt dan eerder vertrouwen, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, loyaliteit en innerlijke veiligheid op. Emoties die goed van pas komen binnen de beveiliging, financiën (AG Insurance), gezondheidszorg (UZ Gent) en boekhouding (KPMG).
De kleur paars, ook wel violet genoemd, brengt de emoties verbeelding, spiritualiteit, medeleven, gevoeligheid en mysterie naar boven. Deze kleur zien we dan ook vaak terug bij humanitaire, psychische en religieuze sectoren.
Roze staat voor medeleven, liefde, jeugdigheid, speelsheid en bewondering. Je vindt deze kleur dan ook in volgende sectoren: kinderproducten (Barbie), vrouwen producten (Think Pink), schoonheid (Ici Paris XL) en mode (Victoria’s Secret).
De kleur bruin geeft de emoties betrouwbaarheid, stabiliteit, eerlijkheid, comfort en natuurlijkheid weer. Kleuren die in de landbouw, bouw, transport (UPS), wetgeving en voeding (M&M’s) vaak terug te vinden zijn.
Grijs is een zeer neutrale kleur die vaak geassocieerd wordt met negatieve emoties zoals verveling en somberheid. Toch zijn er heel wat grote merken (Swarovski, Mercedez-Benz, Apple, SONY, enzovoort) die de kleur grijs in hun logo opnemen. Grijs is namelijk ook een kleur die staat voor tijdloosheid en maturiteit uitstraalt.
De kleur zwart straalt macht, controle, autoriteit, discipline en elegantie uit. Deze kleur is populair in de detailhandel en zien we terug bij grote merken zoals Chanel en Nike.
Kleurenpsychologie is geen one-size-fits-all-verhaal, want naast de kleurtinten die hierboven besproken werden, spelen helderheid en verzadiging ook een belangrijke rol. Maar ook persoonlijke ervaringen, de context waarin een kleur gebruikt wordt en de cultuur zijn ontzettend belangrijk. Zo associeert een boer de kleur groen mogelijks met groenten en gras, maar de bankier zal deze kleur hoogstwaarschijnlijk associëren met geld.